Frankfurts bilsalong IAA i siffror:
-
65:e gången bilmässan hålls
-
159 världspremiärer
-
1091 utställare
-
230 000 m2 utställningsyta
-
Störst och snabbaste ökning: Kinesiska tillverkare, nu 129, upp 1000% mot 2011, före Storbritannien (85 tillverkare), Frankrike (34) och Japan (31).
-
81 presskonferenser
-
Ca 10 000 journalister från 96 länder
-
Pågår till 22 september
-
Biljett vardag €13, helg €15
Audi
Hos Audi är fokus på nya A3 cab, som förvisso blir lättare och snålare men ändå har svårt att kvala in på en miljölista. För 30 år sedan kom ur-Quattron, vilket Audi firar med en designstudio som tar hjälp av elmotorer och plug in-teknik för att öka effekten och inte bli så utskälld av tyska gröna. Tillverkning inte trolig. Däremot kommer A3 e-Tron och g-Tron i produktion, den förstnämnda en laddhybrid, den senare en gasbil men där gasen tillverkas med hjälp av vindkraft i Nordsjön.
BMW
BMW inleder Frankfurtsalongen; de har första och längsta pressträffen och mellan de många mässhallarna kan man få skjuts i nya elbilen i3. Den visades som produktionsfärdig modell i juli, men ses nu för första gången på mässa, och rullande på gatorna – även om vi inte får köra själva än. Pris och specifikationer är imponerande – se vårt särskilda reportage.
Laddhybriden i8 har som koncept visats sedan 2009, men nu visas den för första gången så som den kommer att säljas från våren. Då utmanar den utmanar Porsche 911 med avancerat miljötänk; en 1,5 liters trecylindrig förbränningsmotor kombinerat med eldrift. Det ger en snittförbrukning på 0,25 liter milen, CO2-utsläpp på 59 g/km, en räckvidd på el på 35 km och totalt 500 km. Motorn kommer också att användas i nästa generations konventionella BMW-bilar, för lägre vikt och minskad förbrukning.
En egen fabrik har byggts för i-modellerna, som drivs med vindkraft, medan kolfiberkarosserna tillverkas i BMW:s anläggning i USA som drivs med vattenkraft. Därtill arbetar BMW med att få kunderna att välja grön el för laddningen, med olika erbjudanden på olika marknader. Vem som blir leverantör i Sverige är inte klart. Med programmet 360 Electric får i-köpare också en mängd extratjänster, som tillgång till konventionella BMW-bilar för långresor. Längre fram väntar troligen en elcykel som passar i i3:ans bagageutrymme.
SUV:en X5 har varit en stor framgång för BMW, och därför är den nya versionen en försiktig utveckling, även om förbrukningen minskats kraftigt. Som koncept visas X5 som laddhybrid, den första i världen med permanent fyrhjulsdrift. Totalt har X5 Plug-in 270 hästkrafter, en officiell snittförbrukning på 0,38 liter per milen och under 90 g CO2/km. Räckvidden på el är 30 km, toppfarten 120 km/h. Räkna med beslut om serieproduktion inom kort, även om BMW måste hantera att marknaden ratat X6 Active Hybrid. Ett annat koncept är Concept Active Tourer, som ska vänja oss vid att BMW-bilar kan ha små motorer och framhjulsdrift.
BMW har också världspremiär för C-Evolution, en eldriven ”maxi-scooter” med teknik från i3, räckvidd 100 km och laddning i ett vanligt uttag på ett par timmar. Börjar säljas till våren.
Citroën
Två månader efter att C4 Picasso lanserades, lanseras nu Grand-versionen med sju platser. Förbrukningen sägs vara lägst i klassen. Annars är det tunnsått med nyheter, dragplåstret är istället konceptet Cactus, en bil som tar enkelhet och smidighet till en ny nivå. Airbump-teknik används på utsidan för att skydda karossen från småsmällar, invändigt är luftkuddarna fram flyttade till taket och nästan alla instrument bortrationaliserade.
En särskild intervju med Cactus designers kommer snart!
Mazda
Nya Mazda 3 är i fokus, denna gång utvecklad helt av japanerna själva – tidigare generationer delade teknik med Ford Focus. Skyactiv-tänket finns med, med lägre vikt och faktiskt något kompaktar yttermått än förut. I versionen Eloop återförs bromskraftsenergi till generatorn och förbrukningen minskas – ett slags lighthybrid. Riktiga hybrider eller elversioner är Mazda inte intresserade av i nuläget.
Mercedes
Mercedes invigde 2011 sin ”kompaktbilsoffensiv”, som varit mycket lyckosam; det är i detta segment Mercedes växer, hela 60% första halvåret 2013. Nu utvidgas det med GLA, en kompakt-SUV baserad på A-klass, som Dieter Zetsche direkt erkänner att ”man inte bestiger Mount Everest med”. Den som har terrängambitioner tänks köpa ett särskilt tilläggspaket.
När Dieter Zetsche kommer in på scen i nya S-klass, sitter han i baksätet utan att någon är bakom ratten. S500 Intelligent Drive är kanske den bil som kommit längst. I somras körde Mercedes för första gången sträckan Mannheim-Heidelberg helt utan att någon rörde vid ratten; 50 km landsväg och 53 km i stad med spårvagnar, korsningar och fotgängare. Det åstadkoms med åtta radarsystem och tre laserkameror. Inuti är bilen full av datorer och har en stor nödstopps-knapp på instrumentbrädan men utifrån syns ingenting. ” Det är viktigt att vi gör detta utan att sätta tio antenner på taket”, säger Zetsche, som också minns Prometheus-projektet, Mercedes förra försök; ”Våra bilar blev ofta stående vid övergångsställena eftersom de var programmerade att släppa förbi fotgängare och inte kunde tolka när de gående artigt vinkade fram bilen.” Zetsche menar att tekniken inte bara betyder att man kan arbeta bakom ratten utan att ha egen chaufför, utan ser tekniken som särskilt intressant för bilpooler som Mercedes egna Car2Go; när man kört färdigt kan bilen själv ta sig till garaget eller nästa kund. Autonoma bilar införs stegvis, först ut är att bilen själv får köra i tät kötrafik.
Nya S-klass är ungefär 100 kilo lättare än föregångaren, men av det miljötänk som visades i koncepter F125 kom inte mycket i produktion – man vänder sig till en konservativ köpgrupp. Miljöstjärnan hissas med S500 Plug-In Hybrid, som nu har världspremiär. Elmotorn ligger bak, tillsammans med den sexcylindriga bensinmotorn blir det över 440 hästar, samtidigt som snittförbrukningen stannar vid 0.30 liter per mil, med CO2-utsläpp på 69 g CO2/km. Bilen laddas i ett vanligt uttag, kan inte snabbladdas. Som renodlad elbil kommer B Electric Drive med batterier från Tesla, ”segelläge” och bromskraftsåterföring i flera steg. Lanseras våren 2014 i USA, hösten 2014 i Europa, pris ännu oklart.
Mini
Mini har ett mellanår, i väntan på nästa generation av basbilen, som blir något större, säkrare, lättare och snålare – som snart sagt alla märken just nu. Erfarenheterna från eldrivna Mini används i BMW i3, men någon eldriven Mini är inte på gång.
Nissan
Nissans huvudnummer är världspremiären för nya X-Trail, tredje generationen av deras SUV men också den första modellen som använder Renault-Nissans nya plattform som kommer att dyka upp io både större och mindre modeller framöver. 20% lägre förbrukning än föregångaren, men ingen laddhybridversion för att konkurrera med Mitsubishis framgångsrika Outlander.
Barcelonas borgmästare Xavier Trias är på plats; det är första staden där eldrivna minibussen e-NV200 används som taxi. För normala marknaden dröjer det nästan ett år till, trots att NV200 är gammal vid det här laget och tekniken kommer från välkända Leaf.
Läs en särskild med Andy Palmer, vice-vd för Nissan, inom kort!
Opel
Med Monza återupplivar Opel ett gammalt namn, men denna gång för en laddhybrid som får sin räckvidd förlängd genom en gasmotor – först i världen. Men på mässan säger Opel inget om gastekniken, däremot hintar de att nästa generation Insignia kan låna det låga, utsträckta utseendet – men knappast måsvingedörrarna.
Ampera, Opels befintliga elbil med räckviddsförlängare, prissänks kraftigt, till 379 900 kr i Sverige. Officiellt är det tack vare effektiviserade processer i produktionen och besparingar vid köp av komponenter , men mest handlar det om att försäljningen sjunkit kraftigt.
"Med vår nya prissättning visar vi vår beslutsamhet att fortsätta att fullfölja vår strategi för hållbar mobilitet”. Vi på Opel förblir engagerade i att investera i elektrisk framdrivning och tror på en utsläppsfri framtid – inte i framtiden utan idag", säger Opels VD. Dr. Karl-Thomas Neumann.
Peugeot
Nya 308 har – för första gången i märkets 130-åriga historia – samma namn som sin föregångare. Det skapar förvirring, särskilt som förra 308:an fortsätter produceras, liksom 307 i vissa versioner. Nya 308 är i alla fall 140 kg lättare än föregångaren och har lägre luftmotstånd, vilket gör att förbrukningen för snålaste dieselversionen stannar vid 0,31 liter milen, 82 g CO2/km. Dessutom har 308 och 508 ny rening som minskar dieselmotorernas NoX-utsläpp med 90 %. Nya 308 ska blir en världsbil och tillverkas i Kina från nästa år.
Vi har tidigare rapporterat om PSA-koncernens trycklufthybrider, där luft korttidslagras vid inbromsningar för att användas vid acceleration. Tekniken är särskilt intressant för mindre modeller och lågprismarknader, där en vanlig hybridlösning är för dyr. Kring 2015 kommer första tryckluftsmodellen. Längre fram i tiden ligger kommersialiseringen av de tekniska lösningar och lättviktsmaterial som Peugeot använt i konceptet 208 Hybrid FE, vars ultralåga vikt och luftmotstånd ger en förbrukning på 0,19 liter bensin per mil, 46 g CO2/km, den första bil som får supermiljöbilsstatus utan att behöva laddas.
Porsche
Porsches huvudnyhet är en supersport-miljöbil, 918 Spyder, den starkaste och samtidigt snålaste bil de någonsin gjort. En mittmonterad V8-motorn på 4,6 liter och 608 hästkrafter driver bakhjulen medan två elmotorer ger ytterligare 286 hästar. 0-100 km/h ska gå på 2,8 sekunder, 0-200 km/h på 7,7 sekunder och 0-300 km/h på 22 sekunder blankt, toppfarten är 345 km/h, dock bara 150 km/h på el. Officiella förbrukningssiffror är 0,30–0,33 l/mil enligt EU:s officiella körcykel. Litiumjonbatterierna på 6,8 kWh ger en räckvidd på upp till 31 km. Priset är ungefär 6,7 miljoner kronor, 918 bilar byggs, ungefär 300 var osålda när mässan började.
Renault
Renault samlar sex konceptbilar som ska visa vart man är på väg designmässigt, den helt nya Initiale Paris pekar mot en kommande Scenic. Snåldieslar dominerar, elbilen Zoe får litet utrymme och helt i skymundan berättar Renault att den från våren 2014 också kan laddas från ett vanligt uttag – det går inte idag.
Rolls-Royce
Rolls-Royce visade för ett par år sedan en eldriven variant, som sedan dess har bilen visats för viktiga kunder runt om i världen, med nedslående resultat: En Rolls-Royce-köpare bryr sig inte särskilt mycket om miljön. Därmed är projektet nedlagt och Rolls gör inget som ens med god vilja kan kallas miljöanpassat.
Smart
Smart går ”all in” på elbilarna, som helt dominerar deras Frankfurtmässa. ED är marknadens billigaste elbil och står ensam för över 40% av hela den tyska elbilsmarknaden, inklusive att många används i bilpooler.
Om ett år kommer åter en femdörrars, fyrsitsig Smart, och med ett spacat koncept visar man ungefär hur den kan se ut. Eldrift är troligt här också.
Tesla
Teslas superkarismatiske Elon Musk är inte på plats, istället håller vice vd Diarmuid O’Connell i rodret. Huvudtemat är Supercharger-nätverket, med 120 KW laddare som på 20 min laddar Model S till 50%. Nätverket byggs nu ut snabbt i Norge och innan 2014 års utgång ska alla i bl.a. Tyskland, Holland och Danmark ha en snabbladdare inom 300 kilometers avstånd. För Danmarks del betyder det till att börja med fem snabbladdare, berättar Esben Pedersen från Tesla. Det som tar lång tid är marktillstånden, själva laddaren sätter man upp på en vecka eller två. På utvalda marknader är Superchargern kopplad till solceller, men i Norge behövs inte det eftersom elen i nätet ändå är förnybar, i Danmark och Tyskland ser man till att köpa förnybar el för att slippa den smutsiga nätmixen. Sverige hamnar längre ner på prio-listan, helt enkelt för att elbilsefterfrågan är mycket lägre här, men under hösten öppnar försäljning i Stockholm vilket bör leda till ökad försäljning.
Många elbils-förståsigpåare hävdar att snabbladdning skadar batterierna, men O’Connell är trygg, ”Tvinga mig inte att gå in på detaljer, men vi laddar bilen på ett säkert sätt.” Däremot kan inga andra elbilar ladda här, inte ens Tesla-utvecklade Mercedes B-klass eller Toyota RAV4.
Tidigare har Tesla utlovat att snabbladdningen är gratis för evigt, men nu säger O’Connell att det gäller för ”den förutsägbara framtiden”, vilket nog ska tolkas som att tidiga Tesla-köpare alltid kan snabbladda gratis medan de som köper Tesla lite senare får betala för sig.
Model S kan också byta batterier på under tre minuter, med ett system som påminner om nu nedlagda Better Place, och som nu testas i Kalifornien. Tesla har för närvarande inga planer på att ta tekniken till Europa, och det krävs många bilar på ett ställe för att tekniken alls ska kunna vara lönsam, även om Tesla tar rätt bra betalt för ett batteribyte.
Bilarna är inte i fokus hos Tesla just nu, men Model S har börjat levereras i Europa, danska kronprinsen fick sin för tre veckor sen och kanske kommer en bil till Miljöbästa Bil. SUV:en Model X, som var med i Genève i våras, visas inte alls och O’Connell säger bara helt kort att ”utvecklingen går bra, den kommer nästa år.”
Toyota
Toyota visar enbart upp hybrider och laddhybrider i Frankfurt, och hyllar sig själva för att vara överlägset världsstörst på tekniken – 5,5 miljoner tillverkade är inte fy skam! Nu har man 23 hybridmodeller, 15 nya är att vänta till 2015, däribland nästa Prius, med effektivare batteri, lägre förbrukning, kompaktare yttermått och större körglädje.
Volkswagen
VW visar produktionsfärdiga e-Up och e-Golf, som båda är supersnåla med elen och i övrigt är väldigt lika vanliga Golf och Up, vilket VW menar är så vi vill ha elbilar i framtiden. Prismässigt ligger de bra till, cirka 250 000 resp 320 000 kr innan premier, bland annat för att man inte valt BMW:s väg med särskilda fabriker och dyra komponenter. Därtill kommer Golf nu som Sportscombi, Jetta Hybrid miljöbilsklassas i Sverige och mängden snåldieslar är förvirrande stor.
Volvo
För varje besökare Volvo har på sin presskonferens har Mercedes minst hundra; så tufft är det att konkurrera på tyskarnas hemmaplan. Men i ärlighetens namn har inte Volvo så mycket att komma med heller, bara en konceptbil som tänks visa vart märketär på väg med design och layout.
Concept Coupé är inspirerad av sextiotalets P1800, vilket DN:s Lasse Swärd går igång på – men lockar det nya kunder? Mer spännande än skalet är den nya skalbara plattformen och den nya fyrcylindriga Drive-E-drivlinan som kombineras med plug-in-teknik.
Lex Kerssemakers som ansvarar för Volvos produktstrategi drar stora växlar på bilen, som tillsammans med två kommande konceptbilar banar väg för nya XC90 som introduceras nästa år och som är det närmaste vinna-eller-försvinna Volvo har i rockärmen.
Nya tvåliters, fyrcylindriga Drive-E-motorer lanseras under hösten 2013 i S60, V60 och XC60: bensinturbon T6 med 306 hk, T5 med 245 hk och turbodieseln D4 med 181 hk. För att öka effektuttaget kombineras motorn med eldrift i framtida prestigeversioner, i samarbete med Siemens. Concept Coupé visar hur det kan utformas, med en stark bensinmotor som driver framhjulen och en elmotor på bakaxeln, vilket totalt ger cirka 400 hk och ett vridmoment på över 600 Nm. Framtida laddhybrider blir bensindrivna, inte diesel som dagens V60 – för att bättre passa USA- och Kinamarknaderna.
Håkan Samuelsson säger till oss att dörren är stängd för större motorer än fyracylindrar, men att man tittar på mindre motorer med färre cylindrar för V40 och eventuellt kommande mindre modeller. Rena elbilar tror han inte på, de C30 som nu konverterats blir de sista under överskådlig tid.
Text och bild: Mattias Goldmann