- Mitsubishi är duktiga på SUV:ar, på fyrhjulsdrift och på elektrifiering. Nu ska vi kombinera detta, med målet att år 2020 nå 20% elbilar och laddhybrider, säger Kanenori Okamoto. Globalt och i Europa blir det mest laddhybrider, men på vissa marknader, som den japanska, kan elbilarna dominera.
Elbil liten, laddhybrid stor
Okamoto gör stor skillnad på kunderna för laddhybrider och rena elbilar, där de förstnämnda huvudsakligen är familjer medan elbilarna köps av kommuner och företag som kör korta sträckor i stan. Utifrån detta tänker sig Mitsubishi ha elbilar för de minsta storleksklasserna, A- och B-segmenten och laddhybrider för de större.
Okamoto berättar att Mitsubishi visar en ny konceptbil på mässan, Outlander PHEV Concept-S. Inom ungefär ett år kommer en uppdaterad Outlander Plug-in hybrid, på längre sikt även en större SUV i linje med GC-PHEV-konceptet, och en mindre, i linje med konceptet XR-PHEV som bara har framhjulsdrift och alltså inte använder elmotorn för att driva bakhjulen. Den nya Outlandern visas nu som prototyp, med ett något sportigare utseende och något lyxigare interiör. På de avgörande frågorna om hur det blir med räckvidden, har Okamoto inget svar, utan konstaterar både att 70% av laddhybridkunderna kör under 50 km per dag och att många efterfrågar 100 km räckvidd.
Ny elbil, nya batterier
Elbilen i-MiEV lanserades 2009, känns tämligen bedagad och har lågt säkerhetsbetyg. I Sverige och många andra länder tas den bara in på beställning. Men Okamoto tycker bilen är prisvärd och hänvisar till hur mycket billigare den blivit i takt med att batteripriserna sjunkit. Han har inget datum för när efterträdaren kan komma, utan säger att man fortfarande överväger vilken storleksklass – A eller B – som är lämpligast. Det bör betyda att bilen är flera år bort ännu. Att producera den tillsammans med Peugeot-Citroën, som med i-MiEV, är knappast aktuellt, och samtalen med Nissan har ännu inte gett något slutgiltigt avtal. Okamoto slår fast att det inte är avgörande, Mitsubishi kan också producera elbilen helt själv.
Okamoto har stor tilltro till batteriutvecklingen. ”Om tre-fyra år har vi batterier med dubbla kapaciteten mot idag, vilket vi antingen kan använda för att fördubbla räckvidden utan att höja priset eller till att göra priset mer konkurrenskraftigt. Det kan behövas när statliga subventioner tas bort eller trappas ner.”
One size…
På japanska marknaden har Mitsubishi erbjudit flera olika batteristorlekar, vilket också Tesla gör, men Okamoto anser inte att man ska göra det framgent. ”De flesta valde ändå det mindre batteriet och vi bör kunna hitta en storlek som passar alla.” Okamoto avvisar också att hyra ut batterierna separat, som Renault och Nissan gör.
Integrera mera
Sedan flera år har Mitsubishi arbetat med att integrera elbilen i elnätet och hushållen, och det är när vi pratar om detta som Okamoto blir riktigt entusiastisk. ”Hittills har vi försök i ett stort hyreshus i Japan, med många företag som har många elbilar i garaget. Det är väldigt svårt att få alla delar rätt, och den största utmaningen är att hålla koll på var bilarna är, vart de ska och vilken laddning de har och behöver få.” Mitsubishi deltar nu i grid-projekt med städer som Malaga, Lyon, men finner att lagstiftningen inte är redo för bilar som levererar el till nätet. Man arbetar också med elbilen som en del av jordbruket, som kan tillföras el nattetid för växtbelysning vilket ökar skördarna.
Text: Mattias Goldmann
Bild: Martin Prieto Beaulieu