Audi
Laddhybriden A3 e-Tron börjar nu säljas, med ungefär samma teknik som VW Golf GTE, och Audi anger att de inom något år också erbjuder A6, A8 och Q7 som laddhybrider.
BMW
Nya 2-serien Active Tourer är viktig för BMW, eftersom det är den första framhjulsdrivna modellen och först att ha en trecylindrig motor – båda delarna är till för att pressa förbrukningen och tänks användas i andra modeller längre fram. Samma motorer används redan i Mini. Elbilen i3 ska byggas i ca 30 000 exemplar i år, vilket kan göra den till mest sålda elbil. Laddhybrid-sportbilen i8 visas i produktionsfärdig version, beställningar tas emot nu, pris ca 1,5 miljoner kronor. BMW utvecklar bränslecellsbil tillsammans med Toyota, men visar inte upp något av detta ännu.
Citroën
Nya C1 är utvecklad tillsammans med Toyota och Peugeot och byggs i Tjeckien, liksom föregångaren. Vikten är imponerande låga 840 kg, och bensinmotorerna har blivit snålare bl.a. tack vare start-stopp-teknik.
Den avskalade Citroën C4 Cactus har visats som konceptbil förut men visas nu i produktionsfärdig version. Basversionen väger bara 965 kg, bl.a. genom att plattformen tagits fram för hastigheter på max 180 km/h – högre hastigheter kräver tyngre komponenter. Lättviktsmaterial och att man tagit bort onödig utrustning bidrar också. Basmotorn är en trecylindrig bensinare på 81 hk, en BlueHDI-diesel klarar sig på 82g CO2/km. Lanseras i Sverige före midsommar, pris från ungefär 140 000 kr.
Nya bensinmotorn PureTechTurbo introduceras i C4 e-THP 130, med i snitt 23 % lägre förbrukning och CO2-utsläpp än föregående generation.
Fiat
Panda har länge funnits som fyrhjulsdriven, men med versionen Cross får den högre markfrigång och bättre terrängegenskaper. Den finns med tvåcylindrig, bensindriven Twin Air turbomotor eller fyrcylindrig diesel. Miljömässigt är bilen intressant om den leder till att färre väljer större och mer bränsleslukande SUV:ar. Det är oklart om den kommer till Sverige, som definitivt inte får gasversionen av Panda.
Ford
Fords viktigaste nyhet är en uppdaterad Focus, med marginellt lägre förbrukning. Också el-versionen uppdateras, någon laddhybrid är ännu inte planerad för Focus, men väl för C-Max medan nya Mondeo kommer i hybridversion. C-Max visas också som koncept med solceller på taket och en koncentrator som åttafaldigar energin från solen och gör att större delen av körsträckan kan täckas med sol. Serietillverkning ännu inte beslutad. Spännande ur ett globalt perspektiv är att den trecylindriga, enlitersmotorn nu börjar säljas även i Focus USA.
Hyundai
Koreanska Hyundai visar i konceptform, kallad Intrado, nästa generations vätgasbil, efter ix35 FCEV som nu leasas till utvalda kunder, med målet att till och med 2015 ha sålt 1000 bilar globalt.
Fokus med Intrado är att få ner vikten så mycket som möjligt med hjälp av kolfiberram, vilket bidrar till en räckvidd på 550 km per tank, på 100 liter vätgas. Litiumjon-batteriet är på 36 kWh, det största i en bränslecellsbil någonsin – men det ryms ändå under framsätet.
Kia
Kia visar den produktionsfärdiga elbilen Soul EV, med elmotor på 81 kW, 27 kWh litiumjonbatteri och energibesparande teknologier som avancerad värme-, ventilations-, och luftkonditioneringsteknik som inkluderar världens första för föraren individuella ventilationssystem och värmesystem för batteriet. Räckvidd 200 km per laddning. Med ett nytt additiv påverkas batteriet mindre än andra bilars av extrema temperaturer.
Mazda
Med konceptet Hazumi visar Mazda hur nästa generation 2 kan se ut, lättare och därmed snålare – men den största förbrukningsvinsten är att Mazda tagit fram en 1.5 litersversion av sin Skyactive-motor. Med hjälp av rekordhög kompression pressas förbrukningen, och en redesign av cylindrarna gör att det kan ske utan knackning.
Mercedes
Mercedes nya C-klass är större, rymligare, säkrare och lättare än förra versionen, dessutom med rekordlåga luftmotståndet Cw 0.24. Flera versioner har utsläpp under 100 g CO2/km, bl.a. en hybrid – men någon laddhybrid finns inte. Nya skåbilen/minibussen Vaneo är cirka 25% snålare än föregångaren, men någon ny elversion verkar inte planeras. Eldrivna B-klass med teknik från Tesla börjar säljas i Europa under året, och bränslecellsversionen byggs just nu i cirka 60 ex per månad, nästan bara till kunder som själva har vätgas att tanka. Gasversionen av B-klass är i stort sett slutsåld, vilket mest pekar på ganska låga försäljningsambitioner.
Mini
Tredje generationens nya Mini kom i november och nu visas som koncept Clubman-versionen, större och snålare än den nuvarande – men också lite tråkigare, med vanliga sidodörrar.
Nissan
Eldrivna e-NV200, med samma elmotor och batteri som Leaf, börjar säljas i maj, både som femsitsig minibuss och som skåpbil, och kommer bl.a. att användas som taxi i Barcelona, där den också produceras. Inom kort offentliggörs en svensk budfirma som beställt bilen.
Nissan firar 100 000 producerade Leaf, med fördubblad försäljning på nästan alla marknader under 2013. Bilen tillverkas nu i Japan, Storbritannien och USA, med delvis olika specifikationer, och kraftigt försenat inleds produktionen nu också i Kina. Med Leaf Autonomous Drive visar Nissan en självkörande bil, vilket de anger sig kunna producera från år 2020 – om lagstiftningen är redo. Tresitsiga, pilformade BladeGlider visar hur extrem en elbil kan tänkas bli och har tagits emot så väl att Nissan nu utlovar serieproduktion i någon form.
Opel
Opels småbil Adam har inte sålt så bra som man hoppats, bl.a. på grund av gammaldags motorer, jämförelsevis hög förbrukning och halvdan krocksäkerhet. Med öppna versionen Adam Rock och en ny och snålare trecylindrig bensinmotor på 1.0 liter och 90 eller 115 turboladdade hästar hoppas man ändra på detta.
Peugeot
Peugeot visar sin version av trillingarna 108/Aygo/C1, med CO2-utsläpp från 88 g/km. Ingen dieselversion planeras, det kostar för mycket för denna typ av bil med de nya Euro6-reglerna. Kombiversionen av 308 (SW) är också ny, 140 kilo lättare än föregångaren och därmed snålare, liksom en BlueHDi-dieselmotor som renar uppemot 90% av NOx-utsläppen, som kommer i modellerna 308 och 508.
Mest spännande är ändå tryckluftsdriften, som Peugeot nu bekräftar kommer i produktion år 2016, i modell 2008. Därefter ska den användas i mindre transportfordon. CO2-utsläpp blir från 69 g CO2/km.
Quant
Liechtenstein-baserade NanoFlowCell visar Quant, en superstark elsportbil med plats för fyra och med elmotor i varje hjul. Det är inte så spännande, för bilen ska ändå inte serieproduceras. Däremot är batteritekniken högintressant, den består av en tank på 200 liter med negativt laddad vätska och en lika stor tank med positivt laddad vätska. Genom att låta dessa passera genom ett membran utvinns elektricitet som driver bilen, och strömmen korttidslagras i superkapacitorer med minimal effektförlust. Denna typ av ”flow cell” batteri patenterades av NASA 1976, men får nu användas fritt och nyttjas bl.a. av solcellsanläggningar. Vad vätskan innehåller är man förtegen om, likaså hur tankinfrastrukturen ska byggas upp, men Bosch är nu med som partner för att de närmaste åren utveckla konceptet.
Renault
Nya Twingo har motorn bak och drivning på bakhjulen. Det ger maximala innerutrymmen och minimal vändcirkel. Förbrukningen är klart inom ramen för miljöbilsdefinitionen, men varken el- eller laddhybridversion planeras. Twingo är utvecklad med Smart, vars version först kommer i höst. Renault lyfter annars fram sina elbilar Zoë och Twizy, även om de inte längre är nyheter.
Rinspeed
Schweiziska Rinspeed vill med konceptet XchangE visa hur en eldriven, självkörande bil kan utformas invändigt, när man inte längre behöver sitta bakom ratten. Tesla Model S är basbilen, och med ny teknik söker bilen själv upp laddställen när det behövs och laddas automatiskt medan personerna i bilen fortsatt kan ägna sig åt möten eller vila.
Skoda
Med Octavia G-tec får Skoda sin andra gasbil (efter Citigo), med 1.4 litersmotorn på 110 hk som också gasdrivna VW Golf använder. Räckvidd på gas ca 400 km, förbrukning 3.5 kg/100 km tack vare start-stopp-system och regerativ bromskraft. Produktion börjar i maj.
Smart
Nya Smart Fortwo, som delar teknik med Renault Twingo presenteras först i höst, så det är lite stiltje hos denna del av Daimler-koncernen. 6000 Smart ED (Electric Drive) ska byggas i år, största kunden är egna bilpoolen Car2Go.
Toyota
Världspremiär för nya Aygo, utvecklad tillsammans med Peugeot-Citroën och tillgänglig som tre- och femdörrars, men bara med bensinmotor – dieselreningen är för dyr för billiga småbilar. Liksom Fiat 500, Mini och Opel Adam kan Aygo personaliseras, men hos Toyota sker det ”på återförsäljarens villkor”.
Vätgasprototypen FCV har Europapremiär, och ger klara ledtrådar till hur den slutliga versionen ser ut när den börjar säljas om ett drygt år på utvalda marknader. Stor som en Passat, 100 kw/136 hk, räckvidd över 50 mil, full tank på tre minuter och nära-noll-utsläpp om vätgasen tillverkas på rätt sätt, därtill kan produktionen ske decentraliserat. Pris ”under 80 000 euro”, säger utvecklingschefen Katsuhiko Hirose, som också avvisar eldrift annat än för rena citybilar.
UPM
Finska UPM är inte egentligen en biltillverkare utan Helsingfors tekniska universitet, som med en lång rad partners utvecklat Biofore, en bil huvudsakligen tillverkad av trä. Icke-bärande delar av karossen liksom stora delar av inredningen är gjorda av trämassa i olika former, vilket har ungefär samma egenskaper som det stål som normalt används, men något lägre vikt. Fuktkänsligheten ska vara noll, livslängden minst 15 år och klimatpåverkan ur livscykelperspektiv mycket lägre än för stål. Bilen är inte krocktestad men trämaterialet i sig ska inte försämra egenskaperna. Bilen drivs med biodiesel framställd av skogsavfall.
Volkswagen
VW nådde 2013 snittutsläpp för nya bilar i Europa på 128 g CO2/km, och har alltså redan nått EU:s mål för 2015. De slår fast att de år 2020 ska nå max 95 g CO2/km, och alltså klara EU:s långsiktiga mål, bl.a. genom att inom ett par år ha över 40 modeller med eldrivlina inom koncernen, dvs elbilar, laddhybrider och hybrider.
VW drygar ut Golf-familjen med laddhybriden GTE, med 1.4 liters bensinmotor på 150 hk och 102 hk elmotor, vilket totalt ger 204 hk. El-toppfarten är 130 km/h, snittförbrukning 1.5 l/100 km, CO2-utsläpp 35 g/km räckvidden på el 50 km, med ett 8.8kWh litiumjon-batteri. Passat kommer också som laddhybrid inom något år.
Polo är uppdaterad och kommer som bensindriven BlueMotion, med trecylindrig turbomotor och förbrukning 4.1 l/100 km, medan dieselversionen förbrukar 3.1 l/100 km (82 g Co2/km), i båda fallen den snålaste femsitsiga bilen i världen. BlueGT har 150 hk men genom att två av cylindrarna kan stängas av stannar förbrukningen vid 4.8 liter bensin per 100 km.
Volvo
Concept Estate är Volvos tredje konceptbil på kort tid, och ska visa det framtida formspråket. Räkna med att det är en laddhybrid, liksom den förra prototypen.
V40 får ny stark och snål dieselmotor, D4, som miljöbilsklassas i många versioner. Motorn använder världsunik i-ART-teknik med tryckåterkoppling från varje bränsleinsprutare i stället för den konventionella common rail-tekniken med en gemensam trycksensor. Varje insprutare är försedd med ett intelligent chip som övervakar insprutningstrycket. Utifrån informationen från chipet ser i-Art-systemet till att exakt rätt mängd bränsle sprutas in under varje förbränningscykel. Dieselmotorn har också dubbelturboteknik, låg inre friktion och en smart ventillösning för kylsystemet som ger snabbare uppvärmning efter kallstart.
Mattias Goldmann
Foto: Martin Prieto Beaulieu, Mattias Goldmann och tillverkare