Enlitersbilen, som förbrukar under en liter bränsle per tio mil, är här! En laddhybrid på bara 795 kg, med rekordlåga luftmotståndet 0.189 och plats för två. Men bara 50 ska byggas, priset okänt.
2. Citroën-Peugeot Hybrid Air
Citroën och Peugeot (PSA) lagrar överskottsenergi i form av tryckluft, fungerar som en hybrid men kostar mycket mindre, behöver inga batterier och tar mindre plats. I stadstrafik minskar förbrukningen med 45% jämfört med en konventionell bensinbil, och ett snitt på 0,2 liter milen är möjligt. Tekniken börjar säljas 2016, i bilar i storleksklassen Citroën C3 eller Peugeot 2008. Känns som om detta är sättet att få ner förbrukningen på mindre bilar utan att ruinera sig!
3. Renault ZOE
Renault Zoe är den mest överkomliga elbilen på marknaden; i Sverige bör den kosta kring 150 000 kronor efter supermiljöbilspremien, batterierna hyrs separat. 200 km räckvidd, toppfart över 130 km/h. Enkel och plastig – men äntligen en elbil för folket!
4. Hyundai ix35 FCEV
Hyundai visar nummer ett av tusen bränslecellsbilar de ska bygga de kommande tre åren. ix35 FCEV kommer att leasas ut till speciella kunder, den allra första används från april av Köpenhamn stad. Från 2015 ska Hyundai sälja bränslecellsbilar till vanligt folk. Det påstår andra också, men Hyundai är först.
5. Tesla Model S
Goda nyheter från Tesla: Model S börjar levereras i Europa från juli, och den som beställer nu får sin bil innan årsskiftet. Dessutom ska Tesla sätta upp superladdare över hela kontinenten,där Teslaägare laddar snabbt och gratis. Över 1000 norrmän har redan nappat, i Sverige är förmånerna sämre och efterfrågan lägre. Synd!
6. Audi A3 G-tron
Audi producerar ”e-gas”, syntetisk metangas av koldioxid och väte, som i sin tur produceras genom elektrolys av vatten. Elen kommer från ny vindkraft, vilket ger totala utsläpp på 30 g CO2/km. Gasen ska användas i 1500 A3 G-tron, som egentligen är en gasbil, men det tycker inte Audi. Strunt samma, marknaden får en attraktiv gasbil till!
7. Nissan Leaf
Leaf är förbättrad på över hundra punkter, bland annat med 200 km räckvidd, fyra timmars laddtid och 30 liter större bagageutrymme. Bilarna för Europa tillverkas nu i Storbritannien, med fjädring och utrustning anpassad för den europeiska marknaden.
8. BMW i3
i3 börjar säljas i höst och inleder därmed BMW:s satsning på elbilsmärket ”i”. i3 är den första överkomliga (nåja!) bilen med kolfiberkaross, vilket sparar vikt, ökar räckvidden, höjer toppfarten och förstärker körglädjen. 170 hästar bör räcka och bli över, synd bara att bilen börjar kännas lite gammal redan innan den kommit ut.
9. Edag LCS
EDAG visar Light Car Sharing, en bil speciellt utvecklad för korttidshyror och bilpooler. Ingen tillverkning är aktuell, men när nästan alla andra designhus visar extrema sportbilar är det uppfriskande att någon satsar på bilpoolskoncept. Eldriven förstås.
10. Land Rover Electric
Ur-Land Rovern Defender visas i elversion, med 70 kW elmotor och 27 kWh litiumbatterier, vilket räcker till 80 km, eller åtta timmar i terräng. Terrängegenskaperna är lika bra som alltid, lågväxel behövs inte längre och man kan smyga mycket närmare lejonen på safari än förut. Tyvärr blir det ingen serieproduktion, men räkna med att tänket hamnar i andra, mindre terrängbilar!
Joker: Toyota i-Road
Eftersom vi inte vet om det är bil eller mc, får i-Road inte vara med på listan. Trehjulig och eldriven i alla fall, som aktivt lutar i kurvorna, framhjulen styr individuellt och bakhjulet styr emot för maximal smidighet.
Vardera framhjul har en 2kW elmotor, räckvidden är 50 km vilket räcker för de flesta resor. Laddning från uttaget tar tre timmar. Produktion är minst sagt osäker, men vi hoppas inspirationen för supersmå bilar förverkligas!
1.VW e-Golf. Volkswagen visar åtskilliga Golf-versioner, men inte elversionen trots att den snart börjar säljas. Varför?
2.Ford Focus Electric. Ford visar åtskilliga Focus-versioner, men inte elversionen trots att den snart börjar säljas. Varför?
3.Saab. Saab har gått i graven, NEVS syns inte till och Victor Muller gör åter hemska sportbilar hos Spyker.