– Annonskampanjer är alltid tidsbegränsade. Om det är grund för att slippa KO-granskning, så är det i praktiken fritt fram att vilseleda gång på gång så länge man byter utseende på annonserna mellan gångerna. Det drabbar konsumenten som vill göra ett miljömedvetet bilval och leder till ökad miljöförstöring, säger Maria Gardfjell, styrelseledamot för Gröna Bilister.
Peugeot påstår att regnskog i Amazonas huggs ner för att tillverka etanol som säljs till svenska etanolbilsägare, en myt som dementeras av sakkunniga på alltifrån Naturvårdsverket till Motormännens tidskrift. Peugeot påstår vidare att deras dieselbilar visat sig vara renare än miljöbilar och hänvisar till en undersökning som Vi Bilägare publicerat. Gröna Bilister ifrågasätter om denna rätt lättsamma undersökning, med en dieselbil i vardagsrummet, har generell relevans och är grundad på granskade forskningsresultat eller liknande. Utsläppen av fossil koldioxid från Peugeots bilar ligger på ungefär det dubbla mot etanolbilarna.
– På sistone har dieslar jämställts med miljöbilar i flera reklamkampanjer, senast från Audi och Renault. KO:s vägran att ens bedöma om detta är vilseledande öppnar för en syndaflod av osaklig dieselpropaganda.
– Gröna Bilister välkomnar att bilföretagen debatterar och diskuterar, men inte med falska miljöpåståenden. Därför kommer vi att fortsätta KO-anmäla övertramp och verka för en ändring av marknadsföringslagen och dess tolkning så att även tidsbegränsade kampanjer kan granskas och fällas av KO, till gagn för alla som säljer verkliga miljöbilar, säger Maria Gardfjell.
KO-beslut Peugeot annons -06 [58 kB]
För ytterligare information: Kontakta Gröna Bilisters Maria Gardfjell, 070-393 39 36.