Konferensen pågår 26 november till 7 december 2012. Gröna Bilisters Mattias Goldmann är på plats. |
Den första satsningen på solladdade elbilar, med en Tesla –men bilen är tyskregistrerad, eftersom elbilarna har väldigt svårt att slå igenom när bensinen kostar en spänn litern.
En Range Rover Evoque diesel, 129 g CO2, klarar inte ens 2006 års miljöbilsgräns, men i Qatar är det så imponerande att den som enda serieproducerade bil förutom Tesla får vara med på miljöteknikutställningen.
En Saudiarabisk vätgasbil, helt utvecklad lokalt – och en monster-SUV förstås!
Saudi Aramcos koldioxidavskiljande bil: När den körs fångar den upp 10% av koldioxiden från avgaserna och lagrar i en stor tank. Koldioxiden kan sedan tömmas på macken där den kan lagras eller säljas för kylning. Verkningsgraden ska successivt höjas till ungefär 50% och utrustningen ta allt mindre plats. Om tekniken kombineras med klimateffektiva biobränslen, kan bilens nettobidrag till växthuseffekten bli mindre än noll!
Det finns problem så klart, och idén är fortfarande i sin linda. För att systemet ska göra långsiktig nytta måste all CO2 samlas in från mackarna (eller i ett senare skede då gasen återanvänts). Koldioxiden måste sedan pumpas ned i bergrunden (så kallad CCS-teknik), på samma sätt som man funderar på att göra vid fossileldade kraftverk. Så vitt vi vet har ännu ingen uppskattat kostnader och energiåtgång för ett sådant system för bilar.
Saudi Aramcos forskningsansvarige Ali Al-Shareef förklarar hur det hela fungerar, intervjuad av Gröna Bilisters Mattias Goldmann: