Elbilsikonen Elon Musk intar scenen, håret på ända och jetlag eftersom han nyss klivit av planet från Kalifornien. Ingen talarstol, inga monitorer att läsa från, inget manuskript. Bara en superkort introduktion i hundraåttio, sen ”och nu era frågor”. Alla får ställa sina frågor, när de med mikrofonerna tycker det får räcka hittar Elon någon till längst bak som inte fått svar ännu.
Också konceptet ärannorlunda: Tesla gör bara elbilar. ”En bra fotbollsspelare beger sig ditbollen kommer, inte där bollen är”, förklarar Musk. Han avvisar laddhybrider med en annan liknelse, ”En groda klarar sig både i vatten och på land, men den är inte bäst någonstans”. I framtiden, bedömer Musk, är allting eldrivet utom raketer.
Medan snart sagt alla andra märken måste twista statistiken för att hitta något sätt att visa sig som vinnare, berättar Musk att Tesla nu löst kapacitetsproblemen så att de första exemplaren av nya Model S kommer till Europa i juli. Den som skyndar sig att beställa faktiskt kan få sin bil i år. I Norge har över 1000 personer beställt bilen, i Sverige blir bilen betydligt ovanligare eftersom vi inte har samma gynnsamma skatteregler. En Model S kostar som en normal Volvokombi i Norge. I Europa får den Mode 3, Typ 2-laddning, den som specialbeställer kan få den för ChaDeMo-laddning av japanskt snitt.
Bredvid S står SUV:en X, som Musk nu bekräftar ska säljas också i Europa. Elmotorn fram driver framhjulen, den bakre driver bak. Därmed undviker man transmission som tar plats och kostar pengar. Xser udda ut med sina konventionella framdörrar och måsvingebakdörrar, Musk förklarar att det är bästa sättet att komma åt den bakersta stolsraden där man kanske har ungar i bilbarnstol. Dörrarna är dubbellänkade så de går att öppna oavsett hur trångt det är mellan bilarna, däremot behövs det rejält med takhöjd. Och någon plats för en skidbox på taket blir det inte – Musk försäkrar att Tesla har en lösning på det men säger inte vad.
Men den stora nyheten är på laddfronten. Tesla sätter sedan tidigare upp Supercharge-snabbladdare över hela USA så att man kan köra sin Model S från kust till kust. Med 120 kW kapacitet laddas bilen halvfull på en halvtimma. ”Man behöver ha minst fyra gånger s lång kör- som laddtid, helst sex till åtta gånger, och det klarar vi nu”, säger Musk. Snabbladdarna drivsmed solel, och på årsbas genererar solcellerna mer el än bilarna laddar – man kör alltså koldioxidpositivt! Dessutom är laddningen helt gratis, vilket Tesla klarar genom att själva laddarna är billigare än vad många tror, kring 120 000 kronor. Nu kommer nätverket också till kontinentala Europa, med samma utformning. ”Det är helt gratis och kommer så att vara – för evigt”, lovar Musk, men när han vill berätta när och var laddarna ska placeras stoppas han av men marknadschefen för Europa, ”det är jag som måste genomföra dina löften”.
Mattias Goldmann
Foto: Martin Prieto Beaulieu