Som det har dröjt. Mercedes har haft elbilar i flera år, men först nu går det att köpa en, genom B-klass Electric Drive. Vi pratar med Johan Eck, ansvarig för Mercedes fordonstester, och Anja Wassertheurer, talesperson för Mercedes kompakta bilar.
- Våra elbilar har körts miljontals kilometer, vilket gett oss massor av erfarenhet som vi bygger in i B-klass Electric Drive. En viktig lärdom är att man inte vill att bilen ska skrika ut ”jag är elektrisk”, man vill inte att elbilen ska vara något udda och konstigt. Därför integrerar vi Electric Drive, och för den delen gasversionen, i normala B-klass, som har ett unikt energiutrymme mellan sandwichgolven just för detta. Den har precis samma innerutrymmen med några små skillnader samma utseende som vanliga B-klass, och tillverkas på samma löpande band som alla andra versioner. Det ger oss också stor flexibilitet att snabbt kunna öka produktionen om efterfrågan ökar, säger Anja.
Sverige till våren
Elbilen börjar nu säljas i Tyskland, kommer till Sverige till våren och har redan börjat säljas i USA. Johan förnekar att det skulle vara en ”compliance car”, en bil som man måste sälja i ett visst antal exemplar för att klara delstatslagstiftningen i bland annat Kalifornien, och påpekar att Electric Drive säljs i alla amerikanska delstater. I Kina ska den däremot inte säljas alls.
De som arbetspendlar med bil är en viktig målgrupp, menar Johan. ”Och sådana som min fru, som jobbar hemma och aldrig kör särskilt långa sträckor.” Däremot kommer inte el-B-klass i Mercedes egen bilpool Car2Go som visserligen ska komplettera sina Smartbilar med B-klass, men inte elversionen.
Premie – inte ketchup
Vilka incitament är viktigast för att få fart på elbilsförsäljningen? Dels en direkt premie, i pengar vid köptillfället, dels ökad bekvämlighet som att få köra i kollektivtrafikfältet, menar Anja. Tysklands mål att nå en miljon laddbara bilar till år 2020 ger ingen av dem mycket för, det kommer knappast att nås och lika bra är nog det. Visst blir det en ketchupeffekt, men Tyskland kommer sent i utvecklingen.
Kunderna är inte särskilt intresserade av att leasa batterierna separat, anger hon. ”nu har vi åtta års eller 100 000 kilometers garanti på batterierna, så den oron bör vara stillad.” Inte heller tror Mercedes på att erbjuda kringtjänster som hyrbilar eller bärgningshjälp om man blir stående. ”Vi måste visa att vi tror på tekniken, och att den fungerar för vardagen”, säger Anja.
Grön el på gång
I Tyskland är elmixen inte särskilt grön, med ganska hög andel kolkraft, även om Energiewende betyder att andelen förnybart ökar snabbt. Elbilen minskar därmed bara klimatpåverkan med 30-40% jämfört med motsvarande bensinbil. Johan håller med om att det är långt mindre än vad folk tror och tycker att man bör välja grön el till sin elbil, men ser inte att det är Mercedes ansvar att informera om. Flera andra tillverkare säkerställer att elbilarna laddas grönt, eller erbjuder åtminstone en sådan lösning. Mercedes har ännu inget grönt elavtal, men enligt Johan är det snart på gång.
Teslateknik
För Smart och B-klass var ren eldrift ett givet val, för stora S-klass är laddhybridteknik lika självklar, var gränsen går däremellan är inte lika självklart. ”Vi kommer att erbjuda laddhybridversioner av mindre Mercedesmodeller än S-klass, men vi behöver känna våra kunder ännu bättre för att veta vilken modell som ska ha vilken teknik. Det kan mycket väl bli överlappande.”
B-klass har litiumjon-batterier och elmotor utvecklade av Tesla som Mercedes är minoritetsägare i. Johan påpekar att det inte behöver betyda att Teslas teknik kommer att användas framgent, men håller med om att ”det kan bli en del tuffa samtal om vi väljer en teknik från någon av våra konkurrenter istället”. Batterierna kommer att utvecklas framöver, men ”inte så snabbt som tidningarna tror. Hela detta årtionde kommer litium-jon att dominera, med stegvist förbättrad densitet. Därefter kommer litium-luft och andra kombinationer.” Kommer Mercedes att erbjuda batteriuppdateringar när tekniken förbättras? ”Knappast, för elbilen är en helhet där allt utvecklats tillsammans, och där det lätt blir fel om bara en komponent förbättras.
Betala extra, kom längre
Mercedes är mästare på att få sina kunder att extrautrusta sina bilar långt bortom listpriset, och här är Electric Drive riktigt innovativ. Den som betalar extra för "Range Plus" får tre mil till, utöver standardversionens räckvidd på 20 mil. Detta genom att batteriet kan överladdas 15%, genom att värmen avlastas med stolsvärme och särskilda värmeslingor i vindrutan och genom en intelligent bromskraftsåterföring kopplad till farthållaren, som förutser när bilen behöver bromsas och då återvinner energin. ”Kunden får överladda så ofta hon eller han vill utan att garantin påverkas, för vi räknar med att det inte kommer att ske annat än när man verkligen behöver det.”
Ett annat tillval är bromskraftsåtervinning i tre steg där det starkaste läget innebär att man i normal körning kan använda enbart gaspedalen. Betalar man inte för det får man ett enda steg, med ganska mild återföring. Däremot kommer ingen räckviddsförlängare att erbjudas. ”Det är en falsk lösning. En tung, bullrig motorcykelmotor är inte vad våra kunder efterfrågar.”
Text: Mattias Goldmann
Bild: Martin Prieto Beaulieu