Gordon Strömfelt, Styrelseledamot i Gröna Bilister och specialist inom elbilar och laddinfrastruktur. Gordon har pendlat med elbil sedan mars 2012 och har inte tankat en bil sedan september 2016 då även familjebilen blev helt elektrisk.
Foto: Evelina Strömfelt
Media släpper en strid ström av nya vetenskapliga rapporter med skrämmande fakta om hur smutsiga dieselbilar är i verklig trafik och hur många människor som faktiskt dör av biltrafikens luftföroreningar och hur de giftiga avgaserna hämmar våra barns utveckling.
Biltillverkare hävdar envist sin oskuld och försäkrar att nya avancerade reningstekniker minsann kommer rena bilarnas avgaser och att nya utsläppstester som liknar verklig körning nu ska göra det svårare att fuska.
Politiker vill införa nya strängare miljözoner som på sikt kommer förbjuda dieselbilar att köra in i storstädernas stadskärnor. Vissa talar om att förbjuda försäljning av fossila bränslen på sikt, detta trots att bara en bråkdel av dagens bilar kan tankas med biobränslen. Dessutom är det numer en årlig indexerad höjning av skatten på diesel och bensin.
Att köpa en ny bensin- eller dieselbil idag är garanterat en katastrofalt dålig affär – framförallt med tanke på ökande driftskostnader men även risk för kommande förbud vilket kan resultera i fritt fallande andrahandsvärde.
Det finns dock ett ljus i mörkret för den som är bilberoende - för alla som inte har en busshållplats utanför porten eller bor på cykelavstånd till arbetet. Det är trots allt väldigt få som kan koppla upp sig och jobba hemifrån och vardagens alla aktiviteter med träning och matinköp kräver oftast tillgång till bil på ett eller annat sätt.
Nu införs äntligen bonus malus för alla lätta fordon som säljs efter 1 juli i år. Bilbranschen, bilägarorganisationer och flera motorjournalister målar upp ett skräckscenario där nya fina fossilbilar beläggs med straffskatt på femsiffriga belopp under de 3 första åren vilket kommer fördyra bilägandet enormt – för den som köper en ny stor diesel- eller bensindriven bil vill säga.
Men den som räknar rätt – och det krävs ingen avancerad ekvation – och kan tänka i lite nya banor där man ser över det vardagliga behovet av bil, inser snart att det nya skattesystemet gör det möjligt att faktiskt räkna hem en investering i en ny elbil.
Att dagens moderna elbilar har fått utökad batterikapacitet med klart förbättrad räckvidd gör att elbilen också kommer fungera under årets alla varierande resor.
Elbilens klimatbonus på 60.000 kr och en bensinbil med total straffskatt på 10.000- 15.000 kr under de tre första åren (Nissan Leaf jämfört med Nissan Pulsar) ger bara där en besparing på 70.000 – 75.000 kr. Lägg därtill bensinbilens totala driftskostnad på 80.000 – 90.000 kr under 3 år och 6000 mil att jämföra med elbilens elkostnad på 2 kr/mil och billigare service som ger en total driftkostnad på 20.000 kr för samma körsträcka och år.
På bara tre år har bonus malus och lägre driftkostnader hämtat hem investeringen i den dyrare elbilen – sedan är det bara att köra vidare i många billiga el-mil.
Det är dags för oss alla att överväga elbilen på allvar och ta steget fullt ut. För klotet och kommande generationer – men även för den egna plånboken! Vi som tagit steget blir fler och fler och ingen kommer någonsin gå tillbaka till fossilbilsåldern.
Gordon Strömfelt / Gröna Bilister
Gordon Strömfelt, Styrelseledamot i Gröna Bilister och specialist inom elbilar och laddinfrastruktur. Gordon har pendlat med elbil sedan mars 2012 och har inte tankat en bil sedan september 2016 då även familjebilen blev helt elektrisk.
Gordons guide till elbilsköpet:
1. Med införandet av bonus malus kan ett elbilsköp räknas hem på bara några år. Främst tack vare nya klimatbonusen på 60.000 kr men motsvarande fossilbilar beläggs nu även med straffskatt på 10.000-20.000 kr beroende på CO2-utsläpp.
2. Kartlägg dina resor både privat och i tjänsten. Se till att elbilens räckvidd är tillräcklig för att lösa dina vardagsresor med marginal.
3. Låna hem en elbil över natten, då finns gott om tid att testa både nattladdning och jobbpendling. Seriösa återförsäljare löser det om man frågar och då kan man enkelt bilda sig en egen uppfattning om hur det fungerar.
4. Låt en elektriker installera en laddbox och samtidigt göra en översyn av hemmets elsystem. En laddbox gör laddningen säkrare, enklare och snabbare. Det finns nu laddahemmastöd på 10.000 kr för den som installerar laddbox vid hemmet.
5. Undersök laddmöjligheterna på arbetsplatsen. En elbil har egentligen inget behov av att ladda under dagtid då den oftast klarar hela resan till arbetsplatsen och hem igen. Men det är bekvämt och bilen kan enkelt förvärmas inför hemresan.
6. Köp en elbil som har stöd för snabbladdning med minst 50 kW DC, dvs med någon av laddstandarderna CCS eller CHAdeMO. Det löser även enstaka längre resor med några få stopp utefter vägen.
7. Biogas eller etanol är alternativ. Visar det sig att det inte fungerar för dig med en ren elbil? Satsa istället på en bil som drivs med etanol eller biogas om du vill köra längre dagliga sträckor.
8. Ta alltid bilsäljarens råd med en rejäl nypa salt - speciellt om denne inte kan ge raka svar kring elbilens prestanda och vill styra köpet mot en bensin- eller dieselbil. Fossilt drivna bilar kommer bli allt svårare att sälja efter införande av bonus - malus och om de nya miljözonerna införs i större städer från 2020 kommer framförallt begagnade dieselbilar falla rejält i andrahandsvärde.
9. Sist men absolut viktigast! Köp inte en fossilt driven bil! Det kan bli ditt livs sämsta affär även om du får ordentlig rabatt och nya fina vinterdäck på köpet. Avvakta istället med ditt bilköp och behåll din gamla trotjänare ett tag till. Ökade produktionsvolymer och bättre batterier kommer göra elbilarna billigare och/eller ge längre räckvidd inom bara något år.
Tack vare bonus malus kan elbilsköpet räknas hem på bara några år.
|