- Nissan Leaf har en kapacitet på 24 kWh, medan ett normalt hus i Tyskland förbrukar ungefär 10 kWh per dygn. Det är alltså möjlig att ladda bilen, köra och sen driva huset. Jag pratade nyss med vindkraftstillverkaren Vestas som har för mycket el på natten, och i Danmark har de så mycket överskottsel nattetid att de måste betala för att bli av med den. Det vore bättre att lagra den i elbilen och sen använda den.
Med hjälp av elbilen kan effekttopparna också elimineras, och därmed den smutsiga kolen som på många håll eldas just för att klara maxbehovet. "Men vi har störst framgång där andelen förnybar energi är hög."
Våren 2012 finns det över 2000 Leaf-kunder i Europa, och de diskuterar konstant dessa frågor på Internetforum, säger Paturet. Det finns också redan ett hus i Yokohama som är byggt för att interagera med elbilen, och i Davos har Nissan visat ett hus som drivs av en Leaf.
Enligt Paturet ger elbilen också möjligheter till helt ny lagstiftning. "Sadskärnor kan vara helt avgasfria, med kameror som automatiskt läser av bilens nummerplåtar, som med Stockholms trängselavgifter. I Amsterdam, Köpenhamn och Oslo ser man elbilen som ett viktigt sätt at klara EU:s luftkvalitetsnormer, som man inte ens tittar på i södra Europa."
Paturet tror också mycket på att använda bilar som Leaf för tax och bilpooler, men det förutsätter att det finns snabbladdning. Därför sätter Nissan upp 400 snabbladdare runt om i Europa, gratis och där effekten är som störst. I Sverige har de tre Nissanförhandlare som säljer Leaf redan nu egna snabbladdare.
Mattias Goldmann