Nissan: Elbilen är mycket mer än en bil

"Vår roll är inte att marknadsföra Leaf, men att skapa ett helt marknadssystem runt bilen, Leaf är bara första steget. Föraren blir en aktör som förflyttar energi, mellan bilen och huset, bilen och nätet". Det säger Olivier Paturet är chef för Nissan Zero Emission Business Unit.

- Nissan Leaf har en kapacitet på 24 kWh, medan ett normalt hus i Tyskland förbrukar ungefär 10 kWh per dygn. Det är alltså möjlig att ladda bilen, köra och sen driva huset. Jag pratade nyss med vindkraftstillverkaren Vestas som har för mycket el på natten, och i Danmark har de så mycket överskottsel nattetid att de måste betala för att bli av med den. Det vore bättre att lagra den i elbilen och sen använda den.

Med hjälp av elbilen kan effekttopparna också elimineras, och därmed den smutsiga kolen som på många håll eldas just för att klara maxbehovet. "Men vi har störst framgång där andelen förnybar energi är hög."

Våren 2012 finns det över 2000 Leaf-kunder i Europa, och de diskuterar konstant dessa frågor på Internetforum, säger Paturet. Det finns också redan ett hus i Yokohama som är byggt för att interagera med elbilen, och i Davos har Nissan visat ett hus som drivs av en Leaf.

Enligt Paturet ger elbilen också möjligheter till helt ny lagstiftning. "Sadskärnor kan vara helt avgasfria, med kameror som automatiskt läser av bilens nummerplåtar, som med Stockholms trängselavgifter. I Amsterdam, Köpenhamn och Oslo ser man elbilen som ett viktigt sätt at klara EU:s luftkvalitetsnormer, som man inte ens tittar på i södra Europa."

Paturet tror också mycket på att använda bilar som Leaf för tax och bilpooler, men det förutsätter att det finns snabbladdning. Därför sätter Nissan upp 400 snabbladdare runt om i Europa, gratis och där effekten är som störst. I Sverige har de tre Nissanförhandlare som säljer Leaf redan nu egna snabbladdare.

Mattias Goldmann

Relaterat material
Fixa Elbil
Fixa Elbil är plattformen för dig som går i tankar om att köpa en ny bil, och vill hitta den bästa på marknaden som passar jus......

Sluta kranka – dags att ladda för framtiden
För alla som definierar sig som bilister på ett eller annat sätt är det minst sagt osäkert vilket ben man ska gå vidare med i sitt......

Paris Motor Show 2014 – Mercedes: Elbil med valmöjligheter (okt 2014)
Som det har dröjt. Mercedes har haft elbilar i flera år, men först nu går det att köpa en, genom B-klass Electric Drive. Vi pratar......

Nissan: Elbilar, självkörande fordon och en dotter som skäms (sep 2013)
Nissans brittiske vice-VD Andy Palmer är frispråkig, elbilsentusiast men skeptisk till miljöorganisationer. Här talar han med Grön......

Paris Motor Show 2014 - Lägesrapport 3 (okt 2014)
Vilken stimulans är effektivast? Vilka marknader växer snabbast? Är batterileasing en bra idé? När kommer nästa Leaf? Om detta och......

22/9: Öresundsrally och bilfri dag - två knuffar mot hållbar bilism
...

Tesla: Elbilarna kommer (mars 2013)
Varje bilmärke har pressträff i 15 minuter. De följer alla samma schema, med dånande rockmusik först, sen höga chefer som läser in......