Köpa begagnat

Miljöbilarna är fortfarande få och därför är det svårt att uttala sig generellt om priset. Priset påverkas mer än bensin- eller dieselbilens av befintlig och kommande lagstiftning, men också av lokala regler. Mycket talar dock för att miljöbilarna snart stiger i pris.

Eftersom antalet miljöbilar fortfarande är begränsat, är det inte säkert att du hittar vad du söker i din lokaltidning. Ta hjälp av någon av nedanstående webbplatser. Sök på det bränsle du är intresserad av. 

Fler söktips och listor över begagnade modeller: Miljöfordon.se


Hur hållbar är bilen?
Se resultat från Svensk Bilprovning på www.bilsmart.se.

Köpa utomlands
I flera EU-länder finns betydligt fler begagnade gasbilar än i Sverige. Gasbilar som inte sålts i Sverige är dock svåra att importera, eftersom de vanligen inte är typgodkända. I handboken ”Massor av gasbilar” från Miljöfordon.se beskrivs hur man gör för att importera dem.

 

Etanolbilar lönar sig inte att söka i andra länder i Europa eftersom Sverige är den överlägset största marknaden för begagnade etanolfordon och Ford Focus i FFV-utförande i stort sett enbart finns i Sverige. I USA finns dock en betydande begaganadmarknad.

 

Hybridbilen Prius kostar ungefär lika mycket i våra grannländer som i Sverige, medan andra hybrid- och elbilar som aldrig sålts i Sverige kan hittas utomlands, såsom Honda Insight.

 

 

Att tänka på
I kommuner där miljöbilar har gratis parkering och andra förmåner kan priset på miljöbilar vara något högre.

 

Miljöbilar med lägre kostnader för bränsleförbrukning bör ha ett något högre andrahandsvärde än bensinbilens. Å andra sidan förlorar bilhandeln mycket pengar på att ha bilar stående och säljer därför ofta ut miljöbilarna billigt.

 

Etanolbilar

Den helt dominerande etanolbilen Ford Focus FFV har samma eller något högre andrahandsvärde än den bensindrivna. Värdet kan förväntas öka ytterligare något relativt bensinversionen i takt med att bensinen blir dyrare och fler kommuner inför förmåner för miljöbilar.

 

Observera att många av bilarna som kan gå på E85 kräver tätare oljebyte och ta med kostnaden för detta i din kalkyl. 

 

Se upp med: Inget särskilt för etanolversionen jämfört med den bensindrivna.

 

Gasbilar

 

Se upp med: Tidiga Volvo V70 Bi-Fuel och alla VW Golf Bifuel och Fiat Punto har gastankarna i bakluckan vilket betyder mindre bagageutrymme och i Volvos fall att baksätet inte kan fällas. Opel Zafira gas har en minimal bensintank vilket är bra för miljön men innebär att man måste ha goda möjligheter att tanka gas i närheten.

 

Hybridbilar

Första upplagan av Toyota Prius säljs ofta billigt, bland annat för att huvuddelen av köparna var kommuner och kommunala bolag som inte anstränger sig för att få bra betalt för sina bilar. Bilarna är ofta lågmilare och hybridtekniken innebär att bensinmotorn gått på jämt varv med minskat slitage som följd. 

 

Se upp med: Toyota ger 8 år eller 16 000 mils garanti på hybridpaketet. Troligen håller tekniken längre än så, men värdet rasar förmodligen när garantin närmar sig att löpa ut.
 

Elbilar

Huvuddelen av den renodlade elbilarna rullar inte längre, eftersom de uppnått en ålder då batterierna behöver bytas men kostnaden för att göra det är för hög. De få bilar som finns på marknaden betingar vanligen mycket låga priser.

 

Se upp med: Slitna batterier betyder sämre räckvidd än den nya elbilens redan begränsade. Det samma gäller acceleration och toppfart. Ett batteribyte är dyrbart.

 

Bensin- och dieselbilar

Bensinbilen fick katalysatorn åren 1987-1989. Äldre bilar än så innebär en väsentligt värre miljöbelastning. Generellt sett har nyare bilar lägre utsläpp. Det gäller särskilt bilar som klarat dåvarande miljöklass 1 och nuvarande miljöklass 2005.

 

Dieselbilar bör vara utrustade med partikelfilter. Många dieselbilar från sent nittiotal och framåt kan köras på RME (raps), med minskade utsläpp av växthusgasen koldioxid, men ökade utsläpp av lokala luftföroreningar. Men du måste ha garanti för detta. En bil som inte är förberedd för RME tål inte bränslet.

 

Gröna Bilisters årliga granskning av Miljöbästa Bil, liksom Konsumentverkets årliga lista på nybilars bränsleförbrukning ger bra tips om vilka begagnade bilar som är bäst för miljön. I varje storleksklass går det att hitta en bensindriven bil som drar 25 procent mindre än den mest sålda.

 

Utrustning att eftersträva

Fram till mitten av åttiotalet hade inte alla bilar femväxlad låda. Den femte växeln innebär lägre förbrukning och man bör därför undvika fyrväxlade bilar. Motorvärmare innebär lägre bränsleförbrukning och är därför värt att hålla utkik efter, men kan också köpas för en billig peng och monteras.

 

Utrustning att undvika

Tills helt nyligen innebar automatväxlade bilar per definition högre bränsleförbrukning än de manuella. Automatväxlade bilar bör därför som grundregel undvikas. Det finns dock idag snål teknik även för automatlådor.

Luftkonditionering eller klimatanläggning innebär både högre bränsleförbrukning och risk för dyra reparationer och man bör därför överväga att undvika bilar som har denna utrustning.

 

Fyrhjulsdrift innebär ökad bränsleförbrukning, särskilt om bilen permanent driver på alla fyra hjulen. Säkerheten ökar enbart marginellt, varför fyrhjulsdrift bör undvikas utom av de som ofta kör i svår terräng eller djup snö (antisladdsystem och i någon mån låsningsfria bromsar är enligt Folksam betydligt viktigare för att minska trafikolyckorna).

Relaterat material
Bränslen
För transporter på några mil är en elbil tankad med Bra Miljöval el bäst. Ett annat bra alternativ är en bil som går på något av d......

Tio frågor vid köp
...

Fyrhjulsdrift
En bil med fyrhjulsdrift drar mer bränsle. Räkna som en tumregel med 10 % högre bränsleförbrukning....

När byta bil?
...

Marknadens miljöbilar
Hos organisationerna listade här finner Du information om bilar för förnyelsebara drivmedel samt även om mycket bränslesnåla bilar......

Växellådor
...

Avgasrening
...