Plats Elite Stadshotellet, Eskilstuna
Tid 22 mars, 9.30 - 16.30
Pris 2 600 kr exkl. moms
Anmälan Anmälningsformulär
Övernattning Hotellerbjudande
|
MILJÖMINISTER KAROLINA SKOG |
KEYNOTE SPEAKER: CÉSAR MOSQUERA |
PLENUM |
SESSION 1: BETEENDE |
SESSION 2: FYRSTEGSPRINCIPEN |
Alfred Andersson
är doktorand på institutionen för Teknik och Samhälle på Lunds Tekniska Högskola och K2 – nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik, samt styrelseledamot i Gröna Bilister. Hans forskning handlar om beteendepåverkan för hållbart resande utifrån teorier om beteendeförändring. Just nu arbetar han med en segmenteringsmodell för att undersöka drivkrafter hos olika attitydprofiler för att få bättre förståelse för hur alternativ till bilen bör marknadsföras.
Läs en förhandsintervju med Alfred här
|
César Mosquera Lorenzo
is the Vice President of the Deputación de Pontevedra, a supramunicipal administration which brings together 61 municipalities in the province of Pontevedra. His area of responsibility is environment and sustainable development. He is also councillor of the city of Pontevedra, where he has been a key person since 1999 in the remodeling of the city, with a shift of focus from cars to people.
Read an interview with César here
|
Fredrik Holm
är en mycket rutinerad miljöskribent och medarbetare till Gröna Bilister. Han är författare till boken Hållbar mobilitet från Umeå till Malmö och jobbar just nu med en uppföljande studie av hur fyrstegsprincipen tillämpas.
Läs en förhandsintervju med Fredrik här
|
Håkan Johansson
är nationell samordnare för klimat- och energifrågor på Trafikverket. Håkan har ett förflutet som huvudsekreterare i utredningen för fossilfri fordonstrafik, där han även ansvarade för framtag-ningen av förslaget till stadsmiljöavtal baserat på det då nyligen lanserade bymiljöavtalen i Norge. När Trafikverket sedan fick uppdrag av regeringen att ta fram ramverket för det var han projekt-ledare för det. Sedan dess har han stöttat projektledningen för stadsmiljöavtalen.
|
Jessica Westman är doktor i psykologi, och har i sin av-handling undersökt hur barns välmående och prestationsförmåga beror på hur för-äldrarna väljer att ta dem till skolan. Barn som ges möjlighet att självständigt gå, cykla eller åka kollektivt och inte-grera med kompisar blir mer själv-ständiga och trygga i sin närmiljö. Att bli skjutsade med bil har den omvända effekten. Under konferensen berättar Jessica hur sambanden hänger ihop, vilka drivkrafter som ligger bakom för-äldrarnas val att ta bilen och vilken be-tydelse barns färdsätt till skolan har för beslutsfattare och samhällsplaneringen. Läs en förhandsintervju med Jessica här |
Karin Bagge arbetar på SKL med beteendepå-verkande insatser för ökad och säker cykling. Karin är statsvetare med internationell inriktning i botten med lång erfarenhet av arbete med hållbar stadsutveckling, mobilitet och cykling i synnerhet. Just nu leder hon ett projekt att ta fram inspirerande exempel på initiativ som får fler att välja cykel. Det ska minska tröskeln till att satsa på hållbar mobilitet och på sikt höja kvaliteten och genomslaget för sådana initiativ. |
Karolina Skog
är Sveriges miljöminister. I hennes portfölj som statsråd ingår även stadsbyggnadsfrågor. Tidigare har hon bland annat varit kommunalråd i Malmö med ansvar för framtidens trafik och stadsbyggnad. Karolina ägnade tiden som kommunalråd åt praktiska reformer som att förbättra Malmö som cykelstad och bygga ihop miljonprogram och villaområden för att motverka segregationen.
Läs en förhandsintervju med Karolina Skog här
|
Linnéa Lindemann
arbetar med infrastrukturplanering och transportpolitik på Sveriges Kommuner och Landsting (SKL). Hon var projektledare för studien Steg 1- och 2-åtgärder i regional och kommunal planering - hinder och uteblivna nyttor, som publicerades i januari 2018.
|
Liridona Sopjani
is a PhD candidate at the School of Industrial Technology and Management at KTH Royal Institute of Technology, department of Integrated Product Development. Her research focuses on sustainable product-service systems design through means of co-creation and user involvement, with an empirical focus on connected and shared mobility service systems. She is currently doing research in the project KTH Mobility Pool Living Lab, a joint development project between KTH and several public and private partners.
|
Oskar Henrikson är legitimerad psykolog och grundare av Psykologifabriken. Världen förändras - gör du? Nästan hälften av allt vi gör sker på rutin och för att hänga med i utvecklingen och rädda planeten kan du behöva ta kontroll över dina vanor. Hur kan man gå tillväga för att bryta mönster och ändra resvanor? Oskar vet allt om forskningen kring att skapa vanor, men funkar teorierna i praktiken? Under konferensen ger han sitt psykologiska perspektiv på hur vi ska få till den beteendeförändring som behövs för att få fler att resa hållbart och klara klimatmålen. Läs en förhandsintervju med Oskar här |
Per Östborn är styrelseledamot i Gröna Bilister och ansvarar för en uppsättning 2030-indikatorer som följer omställningen till en fossiloberoende trafik. Under konferensen använder han indikatorer med beteendefokus för att ge en nulägesbild av arbetet för hållbar mobilitet, i synnerhet ur lokalt och regionalt perspektiv. Foto: Mi Lennhag |
Petter Skarin har arbetet som trafikplanerare i Eskilstuna kommun i över 10 år. Han projektleder för närvarande arbetet med Eskilstunas framtida resecentrum men har länge jobbat med utformningsfrågor och systemfrågor där målet är att öka andelen hållbara resor i Eskilstuna kommun. |
Konferens-general Ida Bohman ida.bohman @gronabilister.se |
Moderator Jesper Johansson jesper.johansson @gronabilister.se |
Verksamhets-ansvarig Martin Prieto Beaulieu martin.prieto. beaulieu @gronabilister.se |
Moderator Johanna Grant johanna.grant@ gronabilister.se |