Fossilfrihet till varje pris?

När kommer alternativen?

Startsida: Sammanfattning

Föregående sida: Bidrar PFAD till regnskogsskövling?

Drivmedelsbranschen menar att det kommer att bli en flaskhals på tre till fem år innan vi kan få fram andra råvaror än PFAD och palmolja som kan tillgodose den växande efterfrågan på HVO. Tekniken finns redan att ta tillvara rester från skogsbruket (grenar och toppar) och restprodukter från massa och träindustri.

Preem bygger en ny vätgasanläggning vid sitt raffinaderi i Göteborg för att kunna utöka produktionen av biodrivmedel. Dagens produktion ska öka med 200 000 kubikmeter årligen, för att nå 500 000 kubikmeter i början av 2020-talet. På lite längre sikt har Preem som mål att tillverka 3 miljoner kubikmeter förnybar bensin och diesel år 2030. Det motsvarar hela Preems nuvarande försäljning och cirka en tredjedel av all drivmedelsanvändning i Sverige.

Världens största tillverkare av HVO är det finska företaget Neste. De tillhandahåller den HVO tillverkad av PFAD som säljs i Sverige. För andra marknader tillverkar de också HVO av palmolja, men andelen palmolja i deras sammanlagda råvarubas har minskat från 67 procent år 2012 till 22 procent år 2016. Neste söker ständigt nya råvaror deras forskning fokuserar bland annat på olja tillverkad av odlade alger och olja som framställs genom mikrobiell behandling av biomassa.

Trävaruföretaget Setra planerar att inom ett par år börja tillverka pyrolysolja av sågspån i kommersiell skala. Denna olja kan sedan omvandlas till bensin eller diesel. Colabitoil planerar mångmiljardinvesteringar i tillverkning av HVO av svensk råvara från skogsbruket tillsammans med Domsjö. Kvardröjande osäkerhet kring de långsiktiga ekonomiska förutsättningarna för biodrivmedel av svensk råvara får dock långivarna att tveka, enligt vad företagets VD Jan Nordlöf berättade i september på konferensen Släpp kommunerna loss.

Berättelser som denna gör det tydligt att spelreglerna på biodrivmedelsmarknaden måste ändras. Annars kommer lättillgänglig, billig PFAD att slå undan benen på alla investeringar i innovativa svenska biodrivmedel, som också skulle gynna svenskt jordbruk, skogsbruk och trävaruindustri. Görs ingenting riskerar flaskhalsen i tillgången på andra råvaror till HVO att sträckas ut mycket längre än de tre, fyra år som det talas om nu.

Uppdatering, november 2018: Branschorganisationen Svebio uppskattar att produktionen av biodrivmedel i Norden kan fyrdubblas till år 2025.

Nästa sida: Det har blåst upp till politisk strid

Relaterat material
20/1: Avsevärt genomslag hos miljödeklaration av drivmedel
Sedan den 1 oktober 2021 måste alla bränslebolag fästa miljödeklarationer vid pump på större mackar och ge miljöinformation på si......

10/12: Miljöinformation om drivmedel sammanställs i ny rapport från Gröna Bilister
Sedan den 1 oktober ska alla leverantörer redovisa miljöinformation om de drivmedel de sålde föregående år. I rapporten Drivmede......

Varför steg etanolpriset till yttre rymden?
Alla talar om elpriset. Men etanolpriset har också lämnat jordens dragningskraft. Jämförpriset på E85 per liter har som mest vari......

1/10: Miljödeklarationer av drivmedel sätts nu upp på macken
Idag, den 1 oktober 2021, blir det obligatoriskt att visa drivmedlets klimatpåverkan, förnybara andel och råvaror vid pump och ga......

30/8: Fortsatta satsningar på infrastruktur för biogas behövs
Gröna Bilister har svarat på regeringens remiss om ändring av EU-direktivet om utbyggnad av infrastrukturen för alternativa brän......

Uppseendeväckande om HVO
Det är uppseendeväckande att Neste gör reklam om att deras HVO förvandlar dieselbilen till en miljöbil. Lägg korten på bordet i st......

Hållbarhetsdeklaration
Här följer tankar kring hur en standardiserad hållbarhetsdeklaration av drivmedel skulle kunna utformas. Vi visar också konkreta ......