Fossilfrihet till varje pris?

Skogsskövlingens klimatpåverkan

Startsida: Sammanfattning

Föregående sida: Regnskogsskövling

För klimatets del är det är det särskilt illavarslande att avskogningen i Indonesiens ursprungliga våtmarker ökar ännu snabbare än skövlingen av urskog på det torra låglandet, eftersom våtmarker binder ännu mer kol. År 2001 avverkades mer än dubbelt så mycket regnskog på torr mark som på våt. År 2012 hade avverkningen i våtmarker kommit ikapp avverkningen på torr mark.

Indonesiens utsläpp av växthusgaser stiger följaktligen snabbt. År 2013 passerade Indonesien Ryssland och är nu världens fjärde största källa till växthusgasutsläpp, endast slaget av Kina, USA och Indien. Nästan 70 procent av Indonesiens utsläpp kommer från skogsbruk och förändrad markanvändning.

Det billigaste sättet att röja mark för odling av oljepalm och andra grödor är genom eld. Ofta sprider sig elden och orsakar stora skogsbränder. Dessa skogsbränder förstörde år 2015 regnskog i ett område som är lika stort som Dalarna. Utsläppet av koldioxid var större än hela Japans under ett år. Den stora förlusten av skog i den sydöstra delen av Borneo mellan åren 1985 och 2000 som visas på kartorna nedan beror till stor del på de enorma skogsbränder som härjade här under åren 1997 och 1998. Dessa kartor bygger på analyser av satellitbilder.


 

Nästa sida: Klimatpåverkan från diesel gjord av palmoljeprodukter

Relaterat material
20/1: Avsevärt genomslag hos miljödeklaration av drivmedel
Sedan den 1 oktober 2021 måste alla bränslebolag fästa miljödeklarationer vid pump på större mackar och ge miljöinformation på si......

10/12: Miljöinformation om drivmedel sammanställs i ny rapport från Gröna Bilister
Sedan den 1 oktober ska alla leverantörer redovisa miljöinformation om de drivmedel de sålde föregående år. I rapporten Drivmede......

Varför steg etanolpriset till yttre rymden?
Alla talar om elpriset. Men etanolpriset har också lämnat jordens dragningskraft. Jämförpriset på E85 per liter har som mest vari......

1/10: Miljödeklarationer av drivmedel sätts nu upp på macken
Idag, den 1 oktober 2021, blir det obligatoriskt att visa drivmedlets klimatpåverkan, förnybara andel och råvaror vid pump och ga......

30/8: Fortsatta satsningar på infrastruktur för biogas behövs
Gröna Bilister har svarat på regeringens remiss om ändring av EU-direktivet om utbyggnad av infrastrukturen för alternativa brän......

Uppseendeväckande om HVO
Det är uppseendeväckande att Neste gör reklam om att deras HVO förvandlar dieselbilen till en miljöbil. Lägg korten på bordet i st......

Hållbarhetsdeklaration
Här följer tankar kring hur en standardiserad hållbarhetsdeklaration av drivmedel skulle kunna utformas. Vi visar också konkreta ......